e-gradiva | HTML | CSS | JavaScript | Načrtovanje | |||||
![]() |
|||||||||
SERŠ Maribor | Iskanje |
Večina spletišč je načrtovana za občinstvo znotraj organizacije in običajno niso vidna v svetovnem spletu. Četudi so ta intranetna spletišča načrtovana z isto tehnologijo kot spletišča za večje občinstvo v Internetu, se lahko oblikovanje in vsebina izražata drugače.
Zunanja spletišča si želijo privabiti občinstvo. Cilj tega je povečanje časa stika, vpeljati bralce globlje v spletišče in nagraditi njihovo radovednost z zanimivimi ali zabavnimi informacijami. Ena domneva, ki vodi načrtovalce spleta je, da imajo bralci malo motivacije ostati in morajo biti konstantno privabljeni in nagrajeni z bogato grafiko ali očarljivimi informacijami, da bodo ostali na spletišču.
Uspešne intranetna spletišča zbirajo uporabne informacije, jih organizirajo v logične sisteme in učinkovito dostavijo informacije. Po intranetu se uporabniki ne smejo "vleči" in so nato furstrirani, ker ne najdejo tistega kar iščejo ali nesmiselno blodijo. Dovolite zaposlenim in šolarjem dobiti natančno to kar potrebujejo in to hitro.
V večini institucij se je uporaba svetovnega spleta razvila v nekaj prejšnjih letih iz neformalne zbirke osebnih ali skupinskih spletnih strani, na polorganizirano zbirko navedenih strani v eni ali več glavnih domačih straneh ali "prednjih vratih". Ironično, univerze in podjetja, ki so posvojila Internet zgodaj, so ponavadi najmanj organizirana in to zato, ker je vsaki oddelek in skupina preko let razvila svojo značilno pot grafične oblike, uporabniško ploskovno obliko in informativno arhitekturo. Toda splet in intranet ustanove niso samo igralna površina za lokalne potrebe. Zakrpana in neheterogenična oblika in pomanjkanje skupnega centralnega planiranja lahko onesposobi katerikoli poskus povečanja učinkovitosti skozi intranet
Spletišče IBM je za vzgled, tudi v globino, konsistentnega spletnega oblikovanja, ki omogoča obema zaposlenim in strankam navigacijo skozi ogromen kompleks informacijskih sistemov z eno vidno identiteto in enotnim uporabniškim vmesnikom.
Uporabniški pregled je naredil pri Sun Microsystems v sredini devetdesetih strokovnjak za uporabniške vmesnike Jakob Nielsn, ki je prikazal da povprečni zaposleni pri Sun uporablja dvanajst intranetnih strani na dan in okoli dve novi intranetni strani na teden. Te številke so danes zagotovo veliko višje. Nielsen je ocenil, da bi preoblikovanje Sunovega intranetnega uporabniška vmesnika prihranila vsakemu zaposlenemu kakšnih 5 minut na teden skozi konsistentno uporabo oblikovanja in navigacijskih vmesniških standardov. Zaradi privarčevanega časa zaposlenih bi v Sun na leto privarčevali okoli deset milijonov dolarjev na leto in to samo zaradi povečanja produktivnosti in učinkovitosti, ki bi jo zaposleni dosegli z uporabo intraneta. Čvrst, predvidljiv vmesnik so ključ do povrnitve velikanskih investicij, ki so jih podjetja vložila v spletne strani in v intranet podjetja.
Vsa podjetja, ki razvijajo intranet, imajo jasno gospodarsko in socialno motivacijo, da razvijajo in razširjajo konsistenten nabor standardov za razvoj lokalnih spletnih strani in notranji vir informacij. Toda ovir za izvršitev nabora standardov v celotni ustanovi je precej. Skupine in posamezniki lahko mislijo, da imajo pravico do oblike in objave kakor želijo in da imajo več spletnega strokovnega znanja in izkušenj kot nadrejeno vodstvo. Skupine, ki so uporabljale splet že leta, že imajo znatno investicijo v njihovi obliki in nasprotujejo spremembam. Univerzam in neprofitnim zavodom pogosto primanjkuje gospodarskih virov za razvoj priročnika standardov in vzpodbude oddelkom, da jih prevzamejo. Pomanjkanje soglasja o določitvi pravilne spletne oblike samo oteži vso situacijo.
Preglejte posledico takšnega početja v spletišču National Oceanic and Atmospheric Administration.
Čeprav ima vsaka posamezna stran svojo vrednost, je v celotna uporabnika izkušnja navigacije skozi različne strani NOAA zmedena zaradi zapletenosti in protislovnosti v vidni identiteti in uporabniškem vmesniku. Spletišče NOAA ni edino te vrste. V naglici, da bi izgradili spletišče, je večina podjetij izdelala nore zbirke različnih oblik in uporabniških vmesnikov. Nekateri kasneje spoznajo kako močno so njihova zmeda in pomanjkanje organiziranosti vidna v resničnem svetu. Nikoli ne sodi uspešnosti določene strani znotraj spletišča organizacije. Bralci preživijo več časa na drugih straneh, kot pa na tvoji mali rezini spleta. Edina pot, s katero zgradimo trajen in skladen skupek prostora in preprostega upravljanja, je da imamo popolno soglasje znotraj organizacije in ustvarimo spletišče, ki izgleda kot skladna celota.
Težave oblikovanja in uporabniških vmesnikov, ki so predstavljene zgoraj, morajo biti poznane vsakemu delavcu ali spletnemu podjetju, in vsakomur, ki mora sedeti v uredništvu spletišča. Človeške in tehniške težave so velik razlog, da ne naredimo ničesar, vendar ignoriramo najpomembnejši člen vsake spletne strani: uporabnike. Če je še tako opravičljivo in skladni oblikovni standardi niso dogovorjeni, povprečen uporabnik trpi zaradi zmede, zmanjšane produktivnosti in izgubljenih priložnosti iz spletnih informacijskih virov. Prednost skladnih grafičnih oblik in uporabniških vmesnikov so nemudoma vidne v za uporabnika postavljenem pristopu pri oblikovanju spletišča in je zagotovo nadgraditi omejeno zanimanje so udeleženega oddelka, skupine in posameznika. Če povprečen uporabnik javnih strani ali intraneta vidi več zmede kot uporabnih informacij, nihče ne bo pridobil.
Brez jasnih oblikovnih standardov, bo vaša spletna predstavitev postala zmeden skupek strani - nekatere dobro oblikovane, nekatere katastrofalne, in vse bodo deli nefunkcionalnega sistema. Pomanjkanje oblikovnih standardov prav tako omeji uporabo spleta. Ko se nov uporabnik odloči izdelovati strani v spletišču, se izkaze njegova sposobnost s tem, da osvoji profesionalne standarde organizacije, ne pa da jih zaničuje in izdela nov grafični in uporabniški vmesnik.
www.webstyleguide.com © P. J. Lynch, S. Horton : SERŠ Maribor : 2004 : prevod Boštjan Pušnik