OBRAVNAVA

Ibsenova dramska tehnika

Ibsen je položil temelje modernemu gledališču. Dokazal je, da se lahko tragedije dogodijo tudi v vsakdanjem okolju.

Kateri od naštetih situacij bi pripisal tragičnost? (Pomagaj si z razlago besede tragika iz SSKJ.)

trágičnost  -i ž (á)
značilnost tragičnega: tragičnost junaka / tragičnost življenja ♪
trágika  -e ž (á)
kar vzbuja sočutje, žalost: njegovo življenje je polno tragike; zgodba je prežeta s tragiko; osebna tragika / ekspr.: tragika revolucionarja tragična usoda; tragika življenja tragičnost
  ko se spotakneš, se ti smejijo
  pri spraševanju dobiš slabo oceno, ker se nisi učil
  v stiski se skriješ pred domačimi, da te ne bi še dodatno poniževali
  žena ne upa povedati možu, da nima več denarja
  sošolca ni v šolo, ker ga drugi zasmehujejo
  slabo vreme na morju, ko si na počitnicah
   

 

Ali se spomniš literarnega dela iz antike z analitično dramsko zgradbo?

Sofoklov Kralj Ojdip

Po čem prepoznamo analitično dramsko tehniko?

Analizirati pomeni razčleniti. V literarnem delu to pomeni, da izvemo za nek dogodek, ki se je zgodil v preteklosti, ga torej ni več mogoče preprečiti ali kaj spremeniti, je pa usoden za razplet dogajanja v literarni sedanjosti.
V analitičnih dramah se dogajanje odvije na istem mestu in v zelo kratkem času, v pogovorih med osebami pa se razkrije preteklost, ki je usodna za razplet dogajanja.

Pozor: razlika med antiko in Ibsenom
Kralj Ojdip in Hiša lutk sta imata  res obe analitično tehniko, vendar je med njima tudi razlika. V antiki so gledalci poznali mitično zgodbo, dramske osebe pa ne, v Hiši lutk pa samo Nora in delno Krogstad vesta, kaj se je zgodilo v preteklosti, ostalim osebam (tudi gledalcem) pa se preteklost razkriva šele med samim dogajanjem.

KRAJ DOGAJANJA

Dogajalni prostor je zaprt in v vseh treh dejanjih nespremenjen.

S pomočjo didaskalij ga poskusi narisati. Predstavljajo sobo s štirimi stenami, ki so za Noro kot kletka. Zunaj pa tudi ni nič prijetno: zima je.

Udobno in okusno, pa ne predrago opremljena soba. Vrata na desni ozadju v vežo, vrata na levi v ozadju v Helmerjevo delovno sobo. Med obojimi vrati pianino. Sredi leve stene vrata, malo bolj spredaj okno. Pri oknu okrogla miza z naslanjačem, in majhno zofo. V desni steni malo bolj proti ozadju vrata, malo bolj proti ospredju pa lončena peč z nekaj naslanjači in gugalnikom. Med pečjo in stranskimi vrati mizica. Po stenah bakrorezi. Polica s porcelanskimi figuricami in drugimi drobnimi umetninami: manjša knjižna omara s knjigami v luksuzno vezavi. Na tleh preproga; v peči gori. Zimski dan.

avtor