e-gradiva     HTML CSS JavaScript Načrtovanje    
  logotip  
SERŠ Maribor Iskanje  

Pred začetkom

Planiranje spletnih strani je sestavljeno iz dveh procesov: najprej poiščite vaše razvojne partnerje, analizirajte vaše potrebe in cilje ter predelajte izbran razvojni načrt, da izpopolnite vaše plane. Drug del pa je izdelava specifikacijo vašega dokumenta, ki ponazarja vaše ideje in načine, ki jih boste uporabili. Pomembna je tudi vsebina, čas razvoja, kaj boste pripravljeni dati za to in znate preceniti vaš trud in napor. Specifikacija dokumentov je odločilna za izdelavo uspešne strani, kot tudi izdelava načrtov in kriterijev, da ostane projekt osredotočen glede vaših ciljev in ugotovitev.

Planiranje

Spletišča se razvijajo skupine ljudi, da zadovoljijo potrebe ljudi neke druge skupine. Na žalost so spletni projekti pogosto označeni kot tehnološki problemi. Ti projekti se pretirano takoj navdušeno usmerijo v določene spletne tehnologije in brskalnikove dodatke (Flash, digital media, XML, podatkovne baze in še mnoge druge), ne pa v zadovoljevanje realnih poslovnih potreb. Ljudje so ključ do uspeha vsakega spletnega projekta. Za ustvarjanje bistva spletnih strani potrebujete pisce vsebine, informacijske arhitekte, grafične oblikovalce in tehnične specialiste ter prodecenta ali odbor, ki bo nadzoroval dokončanje projekta. Če je vaše spletišče uspešno, bo imelo ciljno uporabniško občinstvo, zadovoljilo bo potrebe in pričakovanja uporabnikov ter ne bo preveč zahtevno za uporabo.

Ljudje, ki bodo uporabljali vašo spletno stran, bodo sami določili bodisi je projekt popolnoma uspel. Ironično, število kreatorjev spletišča predstavlja večino navzočih in sodelujočih, medtem ko je bila vaše spletišče planirano in v izdelavi. Zapomnite si: vsi navzoči člani razvojne skupine naj zmeraj ostanejo aktivni uporabniki, nekakšni skrbniški zagovorniki za uporabnike in njihove potrebe. Izkušeni skrbniški bojevniki pa morajo na tem mestu biti zelo skeptični: prisotna so močna čustva, management vpliva na upravljanje s proračunskimi omejitvami in zadovoljiti je potrebno različne ljudi, ki so v to vložili denar. Seveda lahko uspete s svojimi idejami, saj nimate izbire, če želite, da spletni projekt doživi popoln uspeh. Če boste poslušali samo direktive, kako upravljati strani, kako ohraniti vaše procese znotraj članov razvojnega moštva in narekovati navideznim uporabnikom, kar mislijo da je zanje najboljše, bodite pripravljeni, da lahko prihaja tudi do raznih neuspehov in polomij. Vključite dejanske uporabnike, preučite njihove zahteve ter se odzivajte na to kar bodo povedali, testirajte vaše načrte z njimi ter nastavite vašo spletno stran tem bolj enostavno, tem večji bo uspeh vašega projekta.

Kakšni so vaši cilji

Kratka izjava naj identificira dva ali tri cilje, ki bi naj bili temelj vašega načrtovanja spletniega projekta. Ugotovitev naj tudi vsebuje natančno določene strategije glede načrtovanja spletnih strani, kako dolgo bo to vse skupaj potekalo, zgradba, čas testiranja, določanje količine in kvalitete za merjenje uspešnosti spletnega projekta. Izdelava spletnih strani je neskončno dolg proces, ki ne vsebuje samo enkraten projekt z izgradnjo statičnih vsebin, ampak stalno posodabljanje. Dolgotrajno uredniško upravljanje in tehnično vzdrževanje mora biti pokrito z vašim proračunom in s plani produktivnosti spletnih strani. Brez vse te perspektive bo vaša elektronska objava doživela podobne propade, kot nekatere združbe obveščevalnih iniciativ - kot zelo obetajoč začetek brez trajnih zaključkov

Spoznajte vaše občinstvo

Naslednji korak je, da identificirate možno občinstvo vašega spletnišča, da lahko spletišče zadovolji njihovim potrebam in pričakovanjem. Znanje, interesi in potrebe uporabnikov se razlikuje od neodločnih začetnikov, ki potrebujejo natančno in skrbno določena navodila, do strokovnjakov, ki jih lahko že najmanjša stvar zelo ovira pri pridobivanju ali zadrževanju, da bi dosegli želene informacije kar najhitreje. Zelo dobro planiran sistem naj bi znal zadovoljiti uporabnike z različnimi spretnostmi in interesi. Na primer, cilj vašega spletišča je posredovanje internih informacij podjetja, papirnatih dokumentov za uporabnike, bodo vaši uporabniki tisti, ki bodo vašo spletno stran obiskali večkrat dnevno in tudi tisti, ki bodo stran obiskali le občasno.

Kriteriji načrtovanja

Vsak član razvojne skupine spletišča, bo po svoje prispeval k ciljem in spretnostim v projektu. Takrat, ko skupina doseže soglasnost vseh ciljev in predlogov pri vseh načrtovanih vsebinah, je spletišče zrelo, da se ga začne zasnovati. Glavni cilj na samem začetku je, da se identificirajo uspešni potencialni modeli drugih spletišč in se začne gledati na problem načrtovanja s stališča spletnih uporabnikov.

Na žalost, produkcijske skupine redko vsebujejo člane, ki bi kot navadni uporabniki gledali na spletno stran zelo kritično. Prav tako je zelo pogosto zelo težavno članom skupine, ki niso najbolj podkovani v izdelovanju spletnih strani, da bi se njihova prizadevanja sploh upoštevala, razen v napotkih, ki jih lahko vidijo na že obdelanih drugih straneh. Skupina kritikov je idealen način kako poiskati in kaj narediti, da spletišče uspe. Vsak izmed članov skupine ima svoj pogled na spletiščez uporabniškega vidika. Vsak izmed članov si naj naredi svoj seznam priljubljenih spletišč, ki so jim najbolj pri srcu in jo predloži drugim članom kritiške skupine in jim predstavi uspešne elemente načrtovanja izbranega spletišča. Le tako boste lahko enostavno ugotovili načrte drug drugega in nato začeli iskati skupno rešitev, glede na izbrane predloge, ki so jih posredovali člani skupine. To vodi do uspešega zaključeka spletnega projekta.

Inventar vsebine

Ko imate v idejo o poslanstvu spletišča in o splošni zgradbi, lahko pogumno začnete z določitvijo celotne vsebinske zgradbe, ki bo uresničila vaše načrte. Izgradnja inventarja ali podatkovnih baze iz že obstoječih in povsem novih vsebin, vas bo prisililo, da se močno posvetite k že obstoječim vsebinam in da izvedete natančen spisek vaših potreb. Ko ugotovite, kje vam primanjkuje vsebin, se lahko osredotočite na tiste primanjkljaje in se izognete tratenju prostega časa na področjih, pri katerih že imate dovolj vsega in so takoj na voljo za uporabo. Jasen pogled na vaše potrebe bo prav pripomogel pri izdelavi realističnih razporedov in proračuna za celoten projekt. Načrtovanje vsebine je eno izmed najtežavnejših opravil, ki porabi ogromno časa pri načrtovanju spletišča. Začetek z jasnimi vsebinami pripomore, da ob zaključku izdelave spletišče ne izgledalo dobro strukturirano, vendar brez vsakršnih vsebin.

www.webstyleguide.com © P. J. Lynch, S. Horton : SERŠ Maribor : 2004 : prevod Tine Horvat